wtorek, 12 lutego 2013

CT czyli przeswietlenie tomografem komputerowym

Dzisiaj byłam w szpitalu w Vejle w celu przeswietlenia zatok.  Badanie bylo wykonane tomografem komputerowym  (CT). Skladal się on z ruchomego lozka, na które musiałam się polozyc na plecach, a potem powoli wjechałam do ruchomego, okraglego wnętrza aparatu tzw. gantry, gdzie znajduje się lampa rtg wraz z detektorami oraz z konsola na której programuje się i ogląda badania.


 

W tomografii komputerowej wykorzystuje się  promieniowanie X, które jest w rozny sposób pochłaniane przez tkanki naszego ciala. Najsilniej pochlaniaja je elementy kostne, a najsłabiej tkanka miękka .Zmiany natezenia promieniowania w określonej warstwie ciala sa rejestrowane przez detektory umieszczone na luku , które odbierają promieniowanie rtg po przejściu przez moje ciało.
Przeswietlenie jest warstwowe , przekroje wykonywane sa co 0,6 - 10 mm grubości warstw, a zalezy to od tego jakiej dokladnosci badania zostały zalecone.
 Nie wiem jaka jest grubosc  badanych warstw w moim przypadku. U mojego lekarza byłam 29 stycznia, czyli  ze na przeswietlenie czekałam krócej niz miesiąc czasu.
Badanie miałam o godz. ok 8, a o 8.15 bylo juz po wszystkim. Trochę zakrecilo mi się po nim w glowie, wiec obie z córka wrocilysmy jeszcze raz na poczekalnie i napilysmy się kakao z automatu.
Wrocilam do domu i polozylam się, zeby odpoczac, gdyż pozniej miałam isc do pracy.

 
w poczekalni automat gdzie mozna się napic za darmo cos ciepłego


moja córka czekała na mnie w poczekalni


juz po wszystkim


droga na przeswietlenie
 
hall przy wejściu do szpitala


hall wraz ze szpitalna restauracja


 ja  pod palmami

wejście glowne



parking dla niepelnosprawnych gdzie nikt inny nie smialby zaparkować


parking dla niepelnosprawnych z wózkami szpitalnymi

parking dla rowerów


parking dla niepelnosprawnych

szpital


parkomierz
wracamy do domu
tlok na parkingu

 
tablice parkingowe
ostrzeżenie o kradzierzach w samochodach, czyżby nasi tu byli?





Vejle to miasto liczące ok. 50 tys. mieszkancow.


Pozdrawiam serdecznie i proszę o komentarze.













 


 

2 komentarze:

  1. Obecnie medycyna bardzo się rozwinęła, można znaleźć także tomografię komputerową 3d. Tak np. Tomografia komputerowa Łódź sprawdza się przy diagnozowaniu problemów laryngologicznych, a także i dentystycznych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Obecnie tomografia komputerowa to normalne i częste badanie. Jeśli tylko zachodzi potrzeba to warto się na takie badanie wybrać. Też nie ma się czego bać. Badanie jest kompletnie bezbolesne i jedynie co może przeszkadzać to szum oraz to że trzeba przez dłuższy czas leżeć bez ruchu. Jednak to nie są aż tak uciążliwe problemy.

    OdpowiedzUsuń