środa, 16 stycznia 2013

ABC zdrowia czyli czas na przeglad


Dzisiaj porzadkujac  papiery wpadło mi w rece  jakieś czasopismo, zauwazylam  w nim kalendarz badan. Zaciekawiło mnie to.
Jasno wynika z niego, ze do tej pory nie interesowałam się zbytnio moim zdrowiem.
Dowiedziałam się, ze dbanie o własne zdrowie jest coraz bardziej "trendy",
  gdy chce się isc z duchem czasu,
a ja chce, to powinnam pamietac
o regularnym wykonywaniu badan kontrolnych.
Dzięki nim mozna wcześnie wykryć wiele chorób,potem skutecznie je leczyć.
Do tej pory chodziłam do lekarza jak mi naprawdę cos bylo, albo jak
mialam się zglosic na mammografie.
W artykule podany jest rodzaj badania, czestotliwosc badan
z uwzględnieniem przedziału wiekowego kobiety, im kobieta
starsza, tym te badania powinna czesciej wykonywać, potem jak
wykonuje się dane badanie, co pozwala  wykryc oraz ile kosztuje.


Podane rodzaje badan:                   Co ile powinno się je wykonywać, wiek 51-60
 
Morfologia krwi z rozmazem
i OB                                                                raz w roku
Poziom glukozy we krwi                      raz w roku
Badanie ogólne moczu                          raz w roku
EKG                                                               raz w roku
Pomiar ciśnienia krwi                          raz w roku
RTG klatki piersiowej                           co 2 lata
Poziom cholesterolu
i triglicerydow  w sur. krwi                co 3 lata
Badanie ginekologiczne                        raz w roku
USG jamy brzusznej                               co 2-3 lata
Samobadanie piersi                              raz w miesiącu
Mammografia                                          co 1-2 lata
W kierunku osteropor.
tzw.desytometria                                   co 2 lata
Badanie per rectum                               raz w roku
Sigmoidoskopia lub
kolonoskopia                                           co 3 lata
Badanie wzroku                                     raz w roku
Badanie słuchu                                       co 2-3 lata


densytometria

badanie per rectum

kolonoskopia

 Badan jest dosc sporo, ciekawa jestem co na to powie mój lekarz domowy, kiedy zawitam do niego z ta lista. Teoretycznie  lekarze zalecają nam wykonywanie badan profilaktycznych, bo w ten sposob mozna wcześnie wykryć, ze w organizmie dzieje się cos niedobrego.
Jeśli wyniki mieszcza się w granicach normy, to wszystko jest w porządku. Natomiast  gdy ja wykraczają, to jest to sygnał by  zaczac dzialac  na rzecz własnego zdrowia.

Na koniec  takie oto  zestawienie:





Pozdrawiam serdecznie i proszę o komentarze.

    


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz