czwartek, 1 maja 2014

Pierwszy Maja

Kiedyś tam na dzień pierwszego maja instalowane były glosniki wzdluz glownych ulic Tarnowa i o ile dobrze pamiętam byla to ulica Lwowska, Walowa oraz Krakowska. Zaraz na samym początku ulicy Lwowskiej budowano z drewna trybunę, na której stali czolowi obywatele miasta oraz  władza partyjna. Pamiętam, ze mój wujek, który byl dyrektorem naczelnym TAMEL-u tez co roku stal na trybunie.Byl przystojnym, wysokim mezczyzna, wtedy jeszcze młodym i kiedy udało mu się mnie dostrzec w tłumie maszerujących, to zawsze rzucał w moim kierunku wiacha gozdzikow.

 

Pamiętam rowniez , ze pogoda byla zawsze piękna, jak na zamówienie, raz tylko zdarzyło się, ze pierwszego maja popruszyl drobny sniezek.

Swieto ludzi pracy wspominam i wspominać bede jako  jedno z moich ulubionych swiat, przede wszystkim ze względu na pamiec mojego dziadka - przedwojennego socjalisty, który opowiadał mi, ze w latach 20-tych ubiegłego stulecia pochody pierwszomajowe były tłumione przez wojsko, a do maszerujących ulica Walowa robotników  strzelano z karabinów. Dla uczczenia tych krwawych wydarzeń ufundowalana została tablica upamietniajaca robotnicza krew. Pametam, ze tablica ta wisiała na rogu ulicy Walowej i Szerokiej, w miejscu gdzie zginelo najwięcej robotników.

 

 

Niestety kiedy nastały czasy "solidaruchów" komus zaczela ta tablica bardzo przeszkadzac i postanowiono ja zdjac. Nie wiem czy pytano   mieszkancow Tarnowa o zgodę czy tez ówczesne  solidaruchowe wladze miasta poszły na samowolkę i pozbyły się owej tablicy. Moim zdaniem powinni byli Sice tylko wstydzić tego czynu.

Po pochodzie wracałam zawsze do domu z jakimś balonikiem, albo sztucznym kwiatem, który niosłam podczas pochodu. Po pochodzie w  roznych czesciach miasta  organizowano pikniki. Cale miasto tetnilo wtedy życiem. Oczywiście nie muszę  dodawać, ze ulice, którymi szedl 1-szo majowy pochód były zamknięte dla ruchu samochodowego, otwierano je pozniej. Wszystko odbywało się sprawnie i jakos nikomu nie przeszkadzalo.

 Niech sie swieci 1-szy Maja !

Pozdrawiam

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz